26 września 2012

Dyniowy chleb

Mój pierwszy dyniowy chleb. Nie wyobrażacie sobie, jaka byłam zdziwiona, jak zjadłam jeszcze ciepłą jego piętkę. Smak obłędny! i ta chrupiąca skórka! Ten piękny zapach pieczonego chleba unoszący się po mieszkaniu! Ahhhh. Teraz pozostaje mi zrobić zapasy puree z dyni, abym mogła sobie, ten chlebek, piec w mroźną zimę. Dynia nie jest tutaj wyczuwalna. Dzięki niej chleb zachowuje dużej świeżość, o ile dłużej w domu wytrzyma - u mnie po pół godzinie od pieczenia, nie było już połowy bochenka ;)

Składniki:
- 500g mąki pszennej
- 1 szklanka puree z dyni (klik)
- 10g świeżych drożdży
- 5 łyżek ciepłej przegotowanej wody
- 1 łyżka brązowego cukru lub miodu
- sól

 

Z drożdży, cukru, wody i 1 łyżeczki mąki zrobić rozczyn. Odstawić na 10 min, aby zaczął pracować.
Zaczyn drożdżowy połączyć z resztą mąki, puree i solą. Wyrobić elastyczne ciasto. Jeśli będzie się za bardzo kleić do rąk, podsypać mąką (ja wyrabiałam za pomocą haka w KA). Przykryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na 2h lub do podwojenia objętości.
Wyrośnięte ciasto wyłożyć na blat, odgazować, uderzając ręką w powierzchnię ciasta, uformować bochenek. Ułożyć w koszyku do wyrastania chleba* (wcześniej podsypanego mąką). Wierzch bochenka również posypać mąką, przykryć ściereczką i dodatkowo folią, pozostawić ponownie do wyrośnięcia na około godzinę (do podwojenia objętości). Piekarnik nagrzać do temp 230 °C . Spryskać piekarnik np. spryskiwaczem do kwiatów lub ułożyć kilka kostek lodu na sam dół piekarnika. Piec 25-30 min. do zbrązowienia skórki, na blasze odwróconej do góry dnem lub kamieniu. Studzić na kratce.

Smacznego!

* Do wyrastania chleba użyłam koszyka rozrostowego na chleb okrągły, który otrzymałam od sklepu E-maka.pl


Wiklinowy koszyk rozrostowy, który otrzymałam od sklepu E-maka.pl, służy do wyrastania bochenków okrągłych o masie 700g - 1000g. Ważne jest żeby przed użyciem koszyka solidnie go oprószyć mąką ziemniaczaną lub żytnią a także dokładnie wymyć i wysuszyć po umyciu.

Koszyk jest ostatnim krokiem wyrastania ciasta chlebowego przed pieczeniem, w koszyku chleb odpoczywa , a sam koszyk nadaje mu odpowiedni kształt i fakturę.

Największą zmora koszyków rozrostowych jest pleśń, jak zapobiegać pojawianiu się pleśni w koszykach?

Pleśń pojawia się w pierwszej kolejności na osadzającej się na koszyku warstwie mąki, co po krótkim czasie powoduje szarzenie materiału.

Aby tego uniknąć :
1. Spryskać nowy koszyk niewielką ilością oleju a następnie oprószyć w normalny sposób mąką. Powoduje to powstanie warstwy ochronnej nie pogarszając swobodnego dostępu powietrza.
2. Koszyk czyścić co cztery tygodnie metodą na sucho lub w zmywarce po czym umieścić w piecu w temp. 120°C - 140°C na około 20 min. Co jakiś czas zapanowując komorę pieca (powtórne naoliwianie nie jest już konieczne ale tez nie wykluczone).
3. Co sześć miesięcy należy dokładnie umyć koszyk w wodzie bez detergentów i ponownie naoliwić.
Sposób ten zapewnia utrzymanie koszyków przez wiele lat w nienagannym stanie.

____________________________
/*wpis zawiera lokowanie produktu/



*Przepis pochodzi z książki M. Zielińskiej ""Domowa piekarnia"
**Informacje odnośnie pielęgnacji koszyków rozrostowych pochodzą ze strony "cook4you" . 

4 komentarze:

  1. Cudowny chleb!
    Taką piętkę zjadłabym z rozkoszą.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wierzę, że był przepyszny! Dodatek dyni do pieczywa to smakowity pomysł! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ma piekny kolor, a chrupiaca skorka wyglada zachwycajaco.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zrobiłam,jest naprawfę pyszny.Kolor wściekle pomarańczowy ma ta moja dynia,ale to jej zaleta.Domownicy i znajomi zachwyceni.Dzięki .ALINA

    OdpowiedzUsuń

© Cook Yourself 2012-2018

Wszystkie zdjęcia i teksty są własnością autorki blogu. Kopiowanie, przetwarzanie i rozpowszechnianie, bez wiedzy i zgody autorki blogu, jest zabronione.