14 lutego 2018

Ciasto czekoladowe z masą karmelową i solonymi orzeszkami ziemnymi

Jedno z najsłodszych ciast jakie jadłam. Zasłodzi wszystkich. Ale jest dobre. Ba! powiem skromnie - jest przepyszne. Dla miłośników karmelu, polewy toffi i orzeszków ziemnych. Nie przeraźcie się tym, że ciasto samo w sobie będzie mało słodkie - masa nadrobi zawartość cukru w cieście ;) Długo szukałam przepisu na czekoladowe ciasto, bez zawartości kakao. Aż w końcu metodą prób i błędów, wyszło :) Ciasto jest zbite jak brownie, ale nie tak wilgotne. Spróbujcie, a może Wam zasmakuje. U mnie przepis zostaje do ciast z bardzo słodkimi kremami.

Składniki:
* ciasto: (na keksówkę o wymiarach 25x10)
- 100g masła
- 100g gorzkiej czekolady
- 1/4 szklanka drobnego cukru
- 1 szklanka mąki pszennej
- 2 jajka
- 3/4 łyżeczki proszku do pieczenia
- 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
- szczypta soli
* masa karmelowa:
- 50g masła
- 1/3 szklanki cukru
- 1/3 szklanki wody
- 200g serka mascarpone
- 1/2 szklanki śmietanki kremówki
- 200g mleka w proszku
- 100g solonych orzeszków ziemnych
* polewa karmelowa:
- 50g masła
- 100g cukru
- 1/2 szklanki śmietany kremówki

Przed przygotowaniem ciasta zapoznaj się z moimi miarkami.



Czekoladę rozpuścić z masłem w kąpieli wodnej. Lekko przestudzić.
Białka oddzielić od żółtek. Żółtka utrzeć z cukrem na puszystą i białą masę. Pod koniec ubijania dodać ekstrakt z wanilii. Następnie dodać cienką strużką, rozpuszczoną i lekko ciepłą, czekoladę. Wymieszać do połączenia się składników. Pod koniec ucierania, dodać mąkę i proszek do pieczenia. Dokładnie wymieszać. Wyjdzie bardzo gęste ciasto.
Białka ubić na sztywno ze szczyptą soli. Dodać do czekoladowego ciasta i dokładnie wmieszać w ciasto.
Masę przelać do foremki. Piec ok 45-50 min w piekarniku nagrzanym do 170C (bez termoobiegu) - do tzw."suchego patyczka".
Ciasto przestudzić. Ściąć górkę i przekroić na dwa blaty.

W trakcie pieczenia ciasta przygotować masę karmelową:
W garnku rozpuścić masło. Dodać cukier i ciągle mieszając podgrzewać do zbrązowienia się cukru (ok.10 minut). Następnie dodać wodę (uwaga może kipieć!) i wymieszać do uzyskania gładkiej masy. Zestawić z ognia. Do ciepłej karmelu dodać mleko w proszku i dokładnie zmiksować. Dodać serek mascarpone i śmietankę kremówkę, i zmiksować do uzyskania gładkiej masy. Pod koniec ubijania dodać orzeszki ziemne.

Polewa karmelowa:
Masło rozpuścić dodać cukier i ciągle mieszając podgrzewać do zbrązowienia się cukru. Następnie dodać kremówkę i energicznie zamieszać. Mieszać do połączenia się karmelu ze śmietanką. Odstawić do przestudzenia.

Połową masy karmelowej przełożyć ciasto, przykryć drugim blatem ciasta i posmarować pozostałą masą. Obsypać orzeszkami ziemnymi i oblać polewą karmelową.

Wstawić do lodówki na min.2 h, a najlepiej na całą noc.

Smacznego!







18 komentarzy:

  1. Imponujące ciacho! Karmel + orzeszki= WNM! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Czasem mam ochote na takie superslodkie ciacha!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakie bogate ciasto! Czekolada, karmel, orzechy... Booosko! Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakie ono jest wspaniałe, po prostu pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  5. ja lubię takie ciastowe ulepki, a jeszcze z orzeszkami to już w ogóle musi smakować cudownie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. no nareszcie pierwszy super przepis na ciasto karmelowe bez kajmaku z puszki !
    Jak dla mnie oskar za taka propozycje :)!

    OdpowiedzUsuń
  7. Wygląda cudnie, trzeba będzie zrobić bo to moje smaki

    OdpowiedzUsuń
  8. robiłam w sobotę. Wyszło super bałam się, że orzeszki będą stawiały opór zębom ale się myliłam.
    Ciasto wyszło trochę czarniejsze i bardziej "zbite" ponieważ przez pomyłkę dałam dwie kostki czekolady (jedna mleczna druga gorzka) ale wydaje mi się że nie zmieniły one smaku wypieku.
    Polecam przepis i ciasto bo wygląda zjawiskowo :)!
    Proporcje idealnie dobrane.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że ciasto smakowało! Jesteś chyba pierwszą osobą, która skomentowała wypiek po wypróbowaniu :) Dziękuję!! :))
      Ciasto wyszło zbite, bo za dużo czekolady dałaś. Chociaż moje nie było tak puszyste jak biszkopt, ale nie było tez takie jak twarde brownie. Takie po środku :)

      Usuń
  9. z tym ze zbite oceniam w sensie bardzo pozytywnym :) w ocenie gości smakuje jak brownie :D

    OdpowiedzUsuń
  10. zrobiłam wczoraj, dzisiaj próba smaków- jedno słowo REWELACJA!!

    OdpowiedzUsuń
  11. cos w stylu carmel brownie tower... mm

    OdpowiedzUsuń
  12. Wygląda bardzo apetycznie... No i ten kaaarrrmell. Idealne na walentynki 😍

    OdpowiedzUsuń
  13. Jadę do sklepu, będzie ciacho uwielbiam orzeszki to połączenie może być bardzo udane. Dam znać jak wyszło, idealnie wpasowalas się z tym ciastem, dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  14. aż mnie ochota na coś słodkiego naszła ;) wygląda pysznie!

    OdpowiedzUsuń
  15. Dodawanie takiego ciasta to zbrodnia! :D Chcę od razu kilka kawałków ;)

    OdpowiedzUsuń

© Cook Yourself 2012-2018

Wszystkie zdjęcia i teksty są własnością autorki blogu. Kopiowanie, przetwarzanie i rozpowszechnianie, bez wiedzy i zgody autorki blogu, jest zabronione.