4 grudnia 2012

Chlebki z cebulowo-serowym nadzieniem | mata-stolnica z podziałką hiszpańskiej marki Lekule

Kiedy zobaczyłam ten przepis pierwszy raz, o mały włos nie zaśliniłam klawiatury. W brzuchu, jak na zawołanie, zaczęło mi burczeć i kiszki marsza mi grały. Wiedziałam, że jak tylko będę miała chwilę, to chlebek ten pojawi się na naszym stole. Po chlebku czosnkowo-serowym (klik) nie myślałam, że coś może być lepszego, bądź, równie dobrego - myliłam się. Chlebki te smakują nieziemsko! 
Jedynym minusem tych chlebków, jest to, że nie nadają się na kanapki. No może po zredukowaniu ilości nadzienia, będą bardziej zwarte, ale kto by rezygnował z cebulowo-serowego nadzienia?? ;) Dlatego ja zrobiłam je w postaci mini chlebków.
 


Składniki (na 4 mini chlebki):
- 4,5 szklanki mąki pszennej
- 1 op. drożdży instant (7g / 3 łyżeczki)
- 2 łyżeczki soli
- 2 łyżeczki cukru
- 0,5 szklanki mleka
- 1 szklanka ciepłej wody
- 1,5 szklanki startego sera (cheddara)
- 2 duże cebule
- olej do podsmażenia cebuli
- sól, pieprz


Z drożdży, mleka i cukru zrobić zaczyn i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (ok.10 minut).
Do miski wsypać 3 szklanki mąki, dodać sól, wodę i zaczyn. Wyrobić ciasto, w międzyczasie, stopniowo dodawać pozostałą mąkę. Ciasto powinno być miękkie, elastyczne i odchodzić od brzegów miski. Ciasto przykryć ściereczką i odstawić na 1,5h do podwojenia wielkości.
W międzyczasie obrać cebulę i posiekać (ja posiekałam w średniej wielkości kosteczkę :)). Podsmażyć na oleju i przyprawić do smaku. Delikatnie, ponieważ, (jeśli użyjecie cheddara), ser należy do tych ostrzejszych. Odstawić do wystudzenia.
Wyrośnięte ciasto podzielić na 2 części i każdą z nich rozwałkować na prostokąt* (10x15).
Wierzch ciasta posypać serem i rozkładamy równomiernie podsmażoną cebulę (zostawiając min 1cm wolnego ciasta od brzegu).
Ciasto zawinąć w roladę (zdjęcie poniżej).


Każdą roladę dzielimy na pół. Następnie ustawiamy na blasze, wyłożonej papierem do pieczenia, połówki chlebków w pionie, przekrojoną częścią ku górze. Przykryć ściereczką i odstawić na 45 minut w ciepłe miejsce.
Piec w 220C przez ok. 35-40 minut, uważać, żeby nie spalić cebuli.

Smacznego!

___________________________
/*wpis zawiera lokowanie produktu/


Chlebki z cebulowo-serowym nadzieniem, postanowiłam upiec przy pomocy maty-stolnicy z podziałką, hiszpańskiej marki Lekule.


Pierwszy to taki, że mata ta służyła mi jako stolnica podczas wyrabiania ciasta na chlebki. Po drugie - pomogła mi, dzięki umieszczonej na macie podziałce, w rozwałkowaniu ciasta na żądany prostokąt. Zawsze robiłam to na oko i niestety często zdarzały się przypadki, że jedna rolada piekła się szybciej a w drugiej pojawiał się zakalec.
Uważam, że mata ta jest fantastyczna! Nie tylko służy nam jako stolnica, ale również można stosować ją podczas pieczenia. Czego chcieć więcej?

Stolnica zawsze kojarzyła mi się z drewnianym blatem, stojącym u babci za szafkami w kuchni ;) A tu proszę. Matę wystarczy po użyciu zwinąć w rulon i wsadzić do szuflady - jaka to oszczędność miejsca!



Mata, dzięki właściwościom materiału z jakiego została wykonana, może służyć również jako stolnica. Ponieważ silikon można bezpiecznie stosować w temperaturach z przedziału -60 do +260 stopni Celsjusza, odznacza się on elastyczną strukturą, a dodatkowo tworzy nieprzywieralną powłokę, doskonale nadaje się do wszystkich czynności przygotowywania wypieków. Można wygodnie i szybko wyrobić i rozwałkować na nim ciasto, w razie potrzeby schłodzenia wstawić do lodówki, a później bezpośrednio do piecyka- bez potrzeby stosowania dodatkowo jakiejkolwiek folii. Zaletą maty jest również fakt, że łatwo poddaje się czyszczeniu.

Niestety, żeby nie było za słodko - mata ta posiada jeden maleńki minus. Podczas cienkiego rozwałkowywania ciasta, może odcisnąć się na cieście podziałka. Ale można sobie z tym poradzić - odwracając matę na drugą stronę :)



Z czystym sumieniem polecam, tym bardziej, że Święta tuż tuż i zaraz zacznie się sezon na lepienie pierogów.
Razem z tym wałkiem, stanowią idealne uzupełnienie każdej kuchni!


* przepis pochodzi z bloga Moje Ekspresje Kulinarne

4 komentarze:

  1. Smakowicie wyglądają te Twoje chlebki :) Cebulowo-serowe nadzienie - pychota!

    OdpowiedzUsuń
  2. jejku ale to apetycznie wygląda a ja taka głodna ! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. i teraz mi burczy w brzuchu i ślinka mi cieknie! Też muszę zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kupilam podobna mate w Lidlu czy Aldiku jakis czas temu i jestem z niej bardzo zadowolona :)
    Chlebki bezbledne!

    OdpowiedzUsuń

© Cook Yourself 2012-2018

Wszystkie zdjęcia i teksty są własnością autorki blogu. Kopiowanie, przetwarzanie i rozpowszechnianie, bez wiedzy i zgody autorki blogu, jest zabronione.